Uit het oog, is uit het hart!
Marketing ten tijde van Corona
Voor bedrijven die te lang afwezig blijven uit het hoofd van consumenten geldt ‘uit het oog, uit het hart’. Het is belangrijk dat klanten na deze periode opnieuw hun weg vinden naar vertrouwde merken. Als je de marketing van jouw merk pas weer oppakt na de crisis, dan sta je simpelweg 1-0 achter!
Uit onderzoek naar grote recessies van de afgelopen 100 jaar blijkt bijna allemaal hetzelfde als het gaat over marketing.
En de conclusie is: JA, het is zinvol om te investeren in marketing in tijden van crisis!
Marketingmix
De “Plaats” in de marketingmix (P) is de belangrijkste P. Hoe krijg je je producten bij de consument? Dit kan via steeds meer verschillende wegen. Een webshop, website, platform (marktplaats/bol), beurzen, een fysieke winkel of bijvoorbeeld een markt. Als je investeert in marketing en reclame ga je er vanuit dat het product of de dienst ook gekocht en geconsumeerd kan worden. Het blijft belangrijk voor merken om de directe relatie met hun klanten, en mogelijke consumenten te onderhouden. Ook als winkels tijdelijk gesloten zijn is het belangrijk om de vertrouwensband met (mogelijke) klanten te onderhouden.
Heb je de marketing van jouw bedrijf volledig stil gelegd? Dat is niet echt slim. Het maakt de heropstart over een paar maanden veel zwaarder. Consumenten stellen in crisistijd hun aankopen en prioriteiten uit en bij. Maar ze zoeken ook altijd naar vertrouwde merken, dus ook in deze recessie tijd. Het zal je dan ook niet verbazen dat bedrijven die meer in reclame investeerden tijdens een recessie, hun verkoop, marktaandeel en winst zagen toenemen. Niet alleen tijdens maar ook na de recessie. Dit positieve effect is blijvend.
Value for money
Wat merken wij hiervan als reclame makers, de bouwers van merken? Wij kunnen net als ieder ander de toekomst niet voorspellen. Waar we de afgelopen paar jaar voornamelijk mee bezig waren? De maatschappelijke rol van merken. Duurzaamheidsambities doorvoeren en kijken waar je als merk van toegevoegde waarde bent. Dit noemen we ook wel een van de nieuwe “P”s, Purpose (=doel). Waar we naar toe gaan? We gaan weer even terug naar Value for money en return on investment. Het is geen hogere wiskunde dat miljoenen consumenten nu weer meer bewust zijn van waar voor hun geld krijgen, en dat vinden ze nu het belangrijkste. Het juiste product voor een scherpe prijs. Dus doei duurzaamheidsambities en hallo Value for money. We gaan even terug naar de oldskool marketing principes. Betekend dit dat je de duurzaamheidsambities moet laten varen? Nee! Alleen op basis van eerdere onderzoeken zal het zeer waarschijnlijk minder belangrijk zijn.
Voor producten waar schaarste speelt merk je wel dat prijzen behoorlijk opgedreven worden. Webshops maken hier gretig gebruik van. Kijk bijvoorbeeld naar een VidaXL, waar tuinstoelen vorige week nog een kleine 20-25% goedkoper waren dan deze week. En natuurlijk ook naar partijen die mondkapjes / desinfecteer enz. verkopen.
Als je niet in de category “Cash is king” valt, dan kan je er maar beter voor zorgen dat het “Content is King” wordt.
Wat kun je zelf doen?
Je kan zelf heel veel doen! Dus als je nu tijd hebt, maar niet veel geld. Dan bij deze wat tips die je zelf kan oppakken.
Tip: Gepastheid!!
Voor ik deze tips met jullie deel: Hou rekening met de hoeveelheid prikkels die mensen nu al binnen krijgen via alle verschillende media. Pas bijvoorbeeld je standaard bedrijfsliedje aan naar een slomere versie op basis van bijvoorbeeld rustige piano muziek in plaats van up tempo. A.S.R. heeft dit bijvoorbeeld op een mooie manier gedaan. De reclame filmpjes met 20 medewerkers achter elkaar die een paar zinnen uitspreken, daar zijn we inmiddels wel mee klaar. Daarnaast, kun jij van die 20 personen filmpjes nog vertellen welke bij welk bedrijf hoort?
1. Vogelperspectief
Neem afstand van je bedrijf om eens goed te kijken waar je mee bezig bent.
2. Social media
- Maak een social media kalender (op basis van feestdagen / vakanties / seizoenen (hooikoorts seizoen / harloopseizoen, maar net wat relevant is voor jou dienst of product in combinatie met je doelgroep) / jubilea (van het bedrijf / collega) / enz.
- Plan berichten in.
- Plaats eventueel oude(re) foto’s van je dienst / eerdere prestaties. Herhaling is nooit verkeerd, vergeten worden wel. Als je een product verkoopt, zorg dan dat je je collectie online aanbiedt via bijvoorbeeld stories of via de tijdlijn.
Zorg dat je voorbereid bent. Benut kansen waar je concurrenten blijven wachten tot hun winkel/bedrijf pas weer open is.
Laat zien dat je er (weer) bent, met aangepaste producten en proposities die voldoen aan de vraag. Bedenk bijvoorbeeld een actie die verbinding combineert met leads.
Voorbeeld: Massage salon
“Als je een nieuwe klant aanbrengt, dan krijg je de volgende keer een kwartier langer massage.” of “Neem nu een rittenkaart af, én krijg een massage extra”
> Je kan beter iets extra geven dan korting.
3. Website
- Maak een content kalender.
update nieuwe projecten / cases / diensten / blogs / vlogs - Bloggen;
Ga blogs schrijven. Één per week is best te doen. Stel dat je 12 weken in quarantaine zit, dan heb je gelijk voor het hele jaar berichten kunnen schrijven. Houdt er rekening mee wanneer je een blog schrijft en plaatst, dat deze ook geïndexeerd moet worden door Google. Het plaatsen van een blog is het meest efficiënt 2 maanden voor een bepaalde ‘happening’ plaatst vindt.
Voorbeeld: Fysiotherapeut
Medical tape tegen hooikoorts. Het hooikoorts seizoen start bijvoorbeeld in Maart. Plaats het blogbericht dat je hierover schrijft dan in januari.
4. Babbellen!
Nog belangrijker is het om veel te praten met klanten en ondernemers. Blijf in gesprek met collega ondernemers en consumenten. Denk samen na over nieuwe ideeën. Van een afstand is het soms makkelijker om naar nieuwe diensten/mogelijkheden te kijken dan intern. Wil je liever met een reden naar klanten bellen? Vraag gelijk aan je klant of ze jou willen helpen met het schrijven van een review.
5. Review via Google Maps / Google mijn bedrijf pagina invullen
Vraag je reviews op? Doe dit dan gelijk via Google Maps. Help je klant door een mail te sturen met de juiste verwijzing naar de url van ‘Google Maps review‘ van jouw bedrijf. Deze reviews kun je later altijd ook op je site plaatsen.
Daarnaast is er ook nog ‘Google Mijn bedrijf‘. Mocht je hier nog weinig aandacht aan hebben besteed, doe dit dan nu. Vul je bedrijfsprofiel zo volledig mogelijk in en plaats foto’s van je bedrijf, product of dienst.
6. Value for money
Loop eens langs je producten- en diensten lijst. Pas deze aan of vul hem aan als dit nodig is. Stel jezelf eventueel de vraag: ‘Overleven mijn diensten in deze economie met klanten die veel meer op prijs letten dan een half jaar geleden?’, ‘Wat zijn post corona problemen van de consument?’ of ‘Waar kan mijn dienst jou bij helpen?’
Voorbeeld: Financieel dienstverlener
Vraag consument ‘Wat kan ik nu het beste met mijn spaargeld doen’ / ‘Ik heb in de afgelopen maanden niet heel veel geld uitgegeven dus ik heb geld over om misschien mee te beleggen’. Antwoord kan zijn: Aandelen zijn in twee weken tijd 20 procent goedkoper geworden dit lijkt dus een aantrekkelijk moment om in te stappen met beleggen. Informeer je klant hier dan over, of als er een beter alternatief is om verstandig om te gaan met dit spaargeld, wat er dan mee te doen. Vergeet hierbij niet je bent er om je klant te informeren, je kan de toekomst niet voorspellen. Consumenten informeren over mogelijkheden is in dit geval niet hetzelfde als adviseren.
7. Advertentie budget
Maak nu vast afspraken met bladen, kranten of bijvoorbeeld theaters. Bijna iedere business heeft het geld hard nodig. De kans is groot dat je nu goede deals kan maken voor doorlopende advertenties.
8. Templates
Wanneer is de laatste keer dat je gekeken hebt naar hoe je je offertes opstelt?
Dit geldt bijvoorbeeld ook voor:
- Facturen
- Algemene voorwaarden > Laat je hierbij altijd helpen door een professional.
- Brieven
- Presentaties (powerpoint / prezi)
Mijn advies in deze tijd?
Blijf relatieveren!
Al het nieuws wat voorbij komt, wordt gebracht zoals het uitkomt. Wil je de meest recente cijfers over het coronavirus? Worldometer is de enige site waar je daadwerkelijk echte cijfers voorbij ziet komen (Procentueel gezien ten opzichte van de rest van de wereld.).
Wil je weten hoe het er over een paar weken met de economie voor staat? Hou het economische nieuws dan bij over Wuhan of andere landen waar de lockdown inmiddels is opgeheven. > Maak hier je eigen kanttekening bij.
Veel succes met deze tips! Ik hoop dat het je inzicht geeft en dat je hier iets aan hebt.
Ben je met een nieuw bedrijfsconcept bezig? Of wil je een keer sparren met Reclamebureau Vormgave over jou ideeën en hoe wij je kunnen helpen met het verwezenlijken hiervan? Neem dan hieronder contact met ons op.